English VersionOpen in Browser Grants Office St.Gallen NewsletterNovember 2025 Guten Tag Sofia OetikerEine wichtige Entwicklung für den Forschungsstandort Schweiz: Am 10. November 2025 unterzeichneten Bundesrat Guy Parmelin und EU-Kommissarin Ekaterina Zaharieva das EU-Programmabkommen.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 

English Version

Open in Browser

Grants Office St.Gallen Newsletter

November 2025

Guten Tag Sofia Oetiker


Eine wichtige Entwicklung für den Forschungsstandort Schweiz: Am 10. November 2025 unterzeichneten Bundesrat Guy Parmelin und EU-Kommissarin Ekaterina Zaharieva das EU-Programmabkommen. Damit ist die Schweiz rückwirkend zum 1. Januar 2025 an Horizon Europe sowie an Euratom und Digital Europe assoziiert. Das Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation und Euresearch informieren in Webinaren zur EUPA-Unterschrift.


Weiter finden Sie im Newsletter zahlreiche Informationen zu aktuellen Fördermöglichkeiten. Wir wünschen Ihnen viel Freude beim Lesen.


Herzliche Grüsse
Ihr Team des Grants Office

 

Newsletterinhalte:

1. Schweizerischer Nationalfonds (SNF)

2. Europäische Förderung

3. Innosuisse

4. Weitere Fördermöglichkeiten
5. HSG-interne Neuigkeiten

 

1. Schweizerischer Nationalfonds (SNF)

Postdoc.Mobility

Die Postdoc.Mobility-Stipendien ermöglichen es Forschenden nach dem Doktorat einen Forschungsaufenthalt im Ausland zu absolvieren. An den Auslandsaufenthalt von 12-24 Monaten kann eine Rückkehrphase in die Schweiz von 3-12 Monaten angeschlossen werden. Der SNF organisiert eine Online-Informationsveranstaltung zum Förderprogramm. 


Einreichfrist: 3. Februar 2026.


Informationsveranstaltung: 17. November 2025, 10.00-11.30 Uhr.

Ausschreibung

Belmont Forum: «Ocean 2»

Das Forum fördert Forschung zu globalen Umweltveränderungen. Priorität haben folgende drei Themenbereiche:

  • Erhaltung der Biodiversität und naturbasierte Lösungen
  • Interaktionen zwischen Ozean, Biodiversität und Klima
  • Zukunft der Natur, Regulierung der Ozeane und Ethik unter dem Aspekt der Nachhaltigkeit

Transdisziplinäre Konsortien aus Natur- und Geisteswissenschaftler:innen und Partnern aus der Gesellschaft müssen Teilnehmende aus drei beteiligten Ländern umfassen. Gesuche sind jeweils bei den mindestens drei teilnehmenden Förderinstitutionen einzureichen. 


Der zweistufige Bewerbungsprozess sieht zunächst eine Projektskizze vor.

Einreichfrist: 5. März 2026.

Ausschreibung

 

2. Europäische Förderung

Transforming Health and Care Systems (THCS)

Die Europäische Partnerschaft «Transforming Health and Care Systems» (THCS) fördert internationale Kooperationsprojekte, die zu einem gerechten Zugang zu Gesundheits- und Pflegeleistungen beitragen. Projekterkenntnisse sollen Entscheidungsträger:innen befähigen, Ressourcenumverteilungen vorzunehmen sowie Finanzierungsmodelle und Versorgungsprogramme zu verbessern. Mindestens drei, höchstens neun Partner unterschiedlicher Länder mit beteiligten Förderorganisationen können ein Konsortium bilden. 


Der Bewerbungsprozess ist zweistufig und erfordert zunächst ein Pre-Proposal.

 

Einreichfrist: 2. Februar 2026.


Informationsveranstaltung: 10. Dezember 2025, 14.00-16.00 Uhr.
Ausschreibung

Horizon Europe 2026 in Health - Informationsveranstaltung

Euresearch lädt Schweizer Forschende zu einer Online-Veranstaltung zu Horizon Europe Health Fördermöglichkeiten in 2026 ein: Folgende Programme werden vorgestellt: Health Cluster 1, Cancer Mission, Innovative Health Initiative und EDCTP3-Global Health Initiative.

Informationsveranstaltung: 8. Dezember 2025, 13.30-15.30 Uhr.

Anmeldung

Entwürfe für Horizon Europe Arbeitsprogramme 2026-2027

Die Europäische Kommission diskutiert aktuell die Horizon Europe Arbeitsprogramme 2026-2027. Die Entwürfe wurden bereits veröffentlicht, können sich jedoch noch ändern. Euresearch stellt eine Website zur Verfügung, auf der die aktuellen Entwürfe zu finden sind. Die Seite wird regelmässig aktualisiert. Die Veröffentlichung der finalen Versionen wird für das Jahresende erwartet.

Weitere Informationen

 

3. Innosuisse

Förderung internationaler Projekte 2026

In 2026 plant Innosuisse Calls für bilaterale Kooperationen mit Korea (Call Öffnung: Februar 2026; Deadline: Mai 2026) und dem Vereinigten Königreich «Innovate UK» (Call Öffnung: Juli 2026; Deadline: September 2026). Internationale Projekte mit Deutschland «IraSME» werden im kommenden Jahr pausiert.

Innosuisse wird sich ausserdem an beiden Eurostars Calls 10 (Call Öffnung: Januar 2026; Deadline: März 2026) und 11 (Call Öffnung: Juli 2026; Deadline: September 2026) beteiligen.

EUREKA Netzwerkprojekte werden auch im kommenden Jahr mit Innosuisse möglich sein. An anderen EUREKA Förderungen wird sich Innosuisse 2026 jedoch nicht beteiligen.

Weitere Informationen

 

4. Weitere Fördermöglichkeiten

Leading House South Asia: Research Partnership Grant

Der Research Partnership Grant unterstützt Schweizer Forschende bei der Lancierung gemeinsamer Projekte mit Partnern aus neun südasiatischen Ländern (Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Indien, Maledieven, Nepal, Parkistan, Sri Lanka und Iran). Die Förderung transnationaler, interdisziplinärer Kollaborationen zielt darauf ab, langfristige Partnerschaften zu entwickeln. Für Projekte mit einer Laufzeit von bis zu 12 Monaten stehen Fördermittel in Höhe von bis zu 35'000 CHF zur Verfügung.


Einreichfrist: 21. November 2025.

Ausschreibung

REPIC

Die REPIC-Plattform fördert Schweizer Know-how Träger:innen (Firmen, NGOs, Institute etc.) bei innovativen Projekten in Entwicklungs- oder Schwellenländern. Im Fokus stehen erneuerbare Energien sowie Energie- und Ressourceneffizienz. REPIC bietet zwei Instrumente: «Pilot» für Projekte in der vorkommerziellen Phase (bis 150'000 CHF) und «Rollout» für die frühe kommerzielle Phase (bis 500'000 CHF). Der Beitrag deckt maximal 50% der Projektkosten. 


Das REPIC «Ukraine Engagement» Programm fördert den nachhaltigen Wiederaufbau der Ukraine. Im Programm stehen maximal 300'000 CHF für «Pilot»-Projekte und max. 750'000 CHF für «Rollout»-Projekte zur Verfügung. Es können bis zu 70% der Projektkosten finanziert werden. 


Im zweistufigen Bewerbungsprozess ist zunächst eine Projektskizze gefordert.


Einreichfrist: 8. Dezember 2025.

Ausschreibung

Leading House MENA: Research in Crisis-Affected Contexts

Die Ausschreibung fördert Partnerschaften zwischen Forschenden in der Schweiz und Partnern in der MENA-Region. Ziel ist es, akademische Forschung mit praktischen und politikorientierten Lösungen zu verbinden. Im Fokus stehen Projekte mit Institutionen aus fragilen, krisen-affizierten Regionen. Der Fördersumme beträgt maximal 20’000 CHF.

Einreichfrist: 23. Januar 2026.

Ausschreibung

Istituto Svizzero: Residenzprogramm Roma | Milano | Palermo

Das Istituto Svizzero bietet Residenzprogramme in Rom (10 oder 5 Monate), Mailand (7 Monate) und Palermo (3 Monate) für Künstler:innen und Forschende. Ziel ist die Förderung von Projekten an der Schnittstelle von Kunst, Wissenschaft und Innovation, die einen klaren Bezug zum jeweiligen Standort in Italien aufweisen.

Einreichfrist: 18. Januar 2026.

Ausschreibung

ThinkSwiss Research Scholarships: Asia-Pacific

ThinkSwiss ermöglicht Studierenden aus Indien, Singapur, Australien, Brunei und ausgewählten Pazifikstaaten einen Forschungsaufenthalt von 2-3 Monaten an einer Schweizer Universität oder Forschungseinrichtung durchzuführen. Das Stipendium umfasst 60 CHF pro Tag zur Deckung der Lebenshaltungskosten.

Einreichfrist: 31. Januar 2026.

Ausschreibung

 

5. HSG-interne Neuigkeiten

Great Minds Postdoctoral Fellowship Programm

Mit dem Great Minds Postdoctoral Fellowship unterstützt die Universität die wissenschaftliche Karriereentwicklung von Postdoktorand:innen, die nach Abschluss ihrer Promotion eine akademische Laufbahn anstreben. Antragsberechtigt sind Nachwuchsforschende, die über einen Doktorgrad verfügen (bis 2 Jahre nach Doktorat), oder diesen in den nächsten sechs Monaten erwerben werden. In 2026 gibt es nur eine Einreichfrist für dieses Programm.

 

Einreichfrist: 1. April 2026.
Ausschreibung

Reward Programm

Die Forschungskommission lanciert ein neues Förderprogramm: Das Reward Programm unterstützt Forschungsprojekte, welche seitens des European Research Council (ERC) für einen Starting Grant, Consolidator Grant oder Advanced Grant als prinzipiell förderwürdig eingestuft, aber aus budgetären Gründen abgelehnt wurden. Gefördert werden können sowohl Teilprojekte des abgelehnten Antrags, als auch Projekte, die einer Überarbeitung und Wiedereinreichung dienen. Höchstens können 100‘000 CHF für eine maximale Projektlaufzeit von 18 Monaten beantragt werden.

Ausschreibung

 

Grants Office St.Gallen Newsletter

November 2025

Dear Sofia Oetiker,


An important development for Switzerland as a research location: on 10 November 2025, Federal Councillor Guy Parmelin and EU Commissioner Ekaterina Zaharieva signed the EU Programme Agreement. This means that Switzerland is retroactively associated with Horizon Europe, Euratom and Digital Europe from 1 January 2025. The State Secretariat for Education, Research and Innovation and Euresearch provide information on the EUPA signature in online events.


The newsletter contains a wealth of information on current funding opportunities. We wish you enjoyable reading.

 

Best regards,

Your Grants Office Team

 

Newsletter content:

1. Swiss National Science Foundation (SNSF)

2. European funding

3. Innosuisse

4. Other funding opportunities
5. News at HSG

 

1. Swiss National Science Foundation (SNSF)

Postdoc.Mobility

Postdoc.Mobility fellowships support researchers after the doctorate to conduct a research stay abroad. The 12-24 month stay abroad can be followed by a return phase in Switzerland of 3-12 months. The SNSF is organising an online information event to present the funding programme. 


Submission deadline: 3 February 2026.


Information event: 17 November 2025, 10:00-11:30.
Call for proposals

Belmont Forum: “Ocean 2”

The Forum's aim is to promote research in the context of global environmental change. It will prioritise three main thematic areas:

  • Biodiversity conservation and nature-based solutions
  • Ocean-biodiversity-climate integration
  • Nature futures, ocean governance and ethics for sustainability

Transdisciplinary consortia comprising natural scientists, humanities scholars and partners from society need at a minimum participants from three countries. Applications must be submitted to the participating funding institutions. 


The two-stage evaluation process first requires a pre-proposal.

 

Submission deadline: 5 March 2026.
Call for proposals

 

2. European funding

Transforming Health and Care Systems (THCS)

The European partnership “Transforming Health and Care Systems” (THCS) promotes international cooperation projects that contribute to equitable access to health and care services. Project findings should enable decision-makers to redistribute resources and improve financing models and care programmes. A consortium can be formed by a minimum of three and a maximum of nine partners from different countries with participating funding organisations. 


The application process is a two-stage process and requires a pre-proposal in the first stage.

 

Submission deadline: 2 February 2026.


Information event: 10 December 2025, 14:00-16:00.
Call for proposals

Horizon Europe 2026 in Health - Information Event

Euresearch invites Swiss researchers to an online event on Horizon Europe Health funding opportunities in 2026. The following programmes will be presented: Health Cluster 1, Cancer Mission, Innovative Health Initiative and EDCTP3-Global Health Initiative.

 

Information event: 8 December 2025, 13:30-15:30.
Registration

Published Draft Horizon Europe Work Programmes 2026-2027

The European Commission is currently discussing the Horizon Europe work programmes for 2026-2027. Drafts have already been published but are still subject to change. Euresearch has set up a website where the current drafts can be found. The site is updated regularly. The final versions are expected to be published at the end of the year.

More information

 

3. Innosuisse

Funding for international projects 2026

In 2026, Innosuisse plans to launch calls for bilateral cooperation with Korea (Call opening: February 2026; Deadline: May 2026) and the United Kingdom "Innovate UK" (Call opening: July 2026; Deadline: September 2026). International projects with Germany “IraSME” will be paused in the coming year.

Innosuisse will also participate in both Eurostars Calls 10 (Call opening: January 2026; Deadline: March 2026) and 11 (Call opening: July 2026; Deadline: September 2026).
 

EUREKA network projects will also be possible with Innosuisse in the coming year. However, Innosuisse will not participate in other EUREKA funding programmes in 2026.

More information

 

4. Other funding opportunities

Leading House South Asia: Research Partnership Grant

The Research Partnership Grant supports Swiss researchers in launching joint projects with partners from nine South Asian countries (Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, the Maldives, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, and Iran). The funding of transnational, interdisciplinary collaborations aims to foster long-term partnerships. Funding of up to CHF 35,000 is available for projects lasting up to 12 months.


Submission deadline: 21 November 2025.


Call for proposals

REPIC

The REPIC platform promotes Swiss know-how carriers (companies, NGOs, institutes, etc.) in innovative projects in developing or transition countries. The focus is on renewable energies, energy efficiency, and resource efficiency. REPIC offers two instruments: "Pilot" for projects in the pre-commercial phase (up to CHF 150,000) and "Rollout" for the early commercial phase (up to CHF 500,000). The contribution covers a maximum of 50% of the project costs. 


The REPIC “Ukraine Engagement” programme promotes the sustainable reconstruction of Ukraine. The programme has a maximum of CHF 300,000 available for "pilot" projects and a maximum of CHF 750,000 for "rollout" projects. Up to 70% of project costs can be financed. 


The two-stage evaluation process first requires a pre-proposal.

 

Submission deadline: 8 December 2025.
Call for proposals

Leading House MENA: Research in Crisis-Affected Contexts

The scheme funds partnerships between researchers in Switzerland and partners in the MENA region. It aims to bridge academic inquiry with practical, policy-oriented solutions. The focus is on projects involving institutions from fragile, crisis-affected regions. The maximum amount for a grant is CHF 20,000.

 

Submission deadline: 23 January 2026.
Call for proposals

Istituto Svizzero: Residency Programme Roma | Milano | Palermo

The Istituto Svizzero offers residency programmes in Rome (10 or 5 months), Milan (7 months) and Palermo (3 months) to artists and researchers. The aim is to promote projects at the interface of art, science and innovation that have a clear connection to the respective location in Italy.

Submission deadline: 18 January 2026.
Call for proposals

ThinkSwiss Research Scholarships: Asia-Pacific

ThinkSwiss offers students from India, Singapore, Australia, Brunei, and selected Pacific Island Countries the opportunity to conduct a  research stay of 2-3 months at a Swiss university or research institute. The Scholarship provides CHF 60 per day to cover living expenses.

Submission deadline: 31 January 2026.

Call for proposals

 

5. News at HSG

Great Minds Postdoctoral Fellowship Programme

With the Great Minds Postdoctoral Fellowship programme, the university supports the scientific career development of postdoctoral researchers who are aiming to pursue an academic career after completing their doctoral studies. Early career researchers who hold a doctoral degree (up to two years after PhD) or who will earn such a degree within the next six months are eligible to apply. In 2026, there will be only one submission deadline for this programme.

 

Submission deadline: 1 April 2026.

Call for proposals

Reward Programme

The Research Committee launches a new funding scheme: The Reward Programme supports research projects that fully meet the excellence criterion and are recommended for funding by the European Research Council (ERC) for a Starting Grant, Consolidator Grant or Advanced Grant, but have been rejected due to budgetary reasons. Funding is available for sub-projects of the rejected application, as well as projects that serve to revise and resubmit. A maximum of CHF 100’000 can be applied for. The maximum project duration is 18 months.

Call for proposals

 

E-Mail: research@unisg.ch ‧ Tel.: +41 71 224 7422
Grants Office St.Gallen ‧ Tellstrasse 2 ‧ 9000 St.Gallen


Kontaktinformationen zu direkten Ansprechpersonen finden Sie unter folgendem Link.
Click here to find your direct contact at the Grants Office.


Newsletter Anmeldung | Register for newsletter

© 2025 University of St.Gallen, Dufourstrasse 50, CH-9000 St.Gallen

Abonnement kündigen